Karayolu Trafik Haftası başladı

Cumhuriyet Meydanı’nda, 4-10 Mayıs Karayolu Trafik Haftası açılış etkinliği düzenlendi. Düzenlenen programda konuşan Trafik Şube Müdürü Nail Çelik ilde yürütülen trafik projeleriyle ilgili bilgi verdi. Vali Hasan Şıldak’ta konuşmasında ‘Öncelik Hayatın, Öncelik Yayanın’ uygulamasına, alköllü araç kullanımından kaynaklanan kazalara dikkat çekti. 

 

Vali Hasan Şıldak ve Trafik Şube Müdürü Nail Çelik’in konuşmalarının ardından etkinliğe katılan öğrencilere Öncelik Hayatın, Öncelik Yaya’nın yazılı tişörtler dağıtıldı. Bisikletli öğrencilerin meydandan start almasından sonra yaya kazalarını canlandıran senaryo gösterimi yapıldı. Cumhuriyet Meydanı’ndaki etkinlik Vali Hasan Şıldak ve diğer protokol mensuplarının trafik standlarının gezilmesiyle sona erdi.

Vali Hasan Şıldak Trafik Haftası’yla ilgili konuşmasında, trafikle ilgili sorunlara dikkat çekmek, bu alanda farkındalık oluşturmak amacıyla bir araya gelindiğini vurgulayarak;

“Baktığımız zaman ülkemizde trafik, günlük hayatın içinde belkide insanlarımızın, toplumumuzun baş etmek zorunda olduğu en temel meselelerden biri olarak karşımızda duruyor. Trafikle ilgili kazaları bir tarafa bırakalım, kazalarda çok can kaybı, yaralanmalar, maddi hasar oluşuyor. Trafik şehirlerimizde bilhassa giderek sıkışan, park sorunundan ana harterlerdeki tıkanıklığa kadar Burdur’da bile artık hissetmeye, günlük hayatta yaşamaya başladığımız bir mesele. Trafikle ilgili  İçişleri Bakanlığımız diğer bütün unsurlarla olduğu gibi nasıl terörle, uyuşturucuyla mücadelesini sürdürmekte ise devletimiz yine bu alanda da trafik terörüyle de ciddi bir mücadele içinde ve 2019 yılı tema olarak ‘Yaya Önceliği’ belirlendi. İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’nun bizzat üzerinde ehemniyetle durduğu önemli meselelerden biri olarak trafikte yaya önceliği mevzuatımızda da zaten yerini alan bir uygulamayla artık cezai yaptırım yönüyle de desteklenecek öncelikli bir unsur haline geldi. İçişleri Bakanlığı trafik birimlerine verilen talimatla üç konuya özel önem veriliyor. Bunlardan biri trafikte cep telefonu kullanımı. İkincisi emniyet kemeri kullanımı. Üçüncüsü de hatalı şerit değiştirme, makas atma olayı dediğimiz hadise. Bunlar üçü de en çok dikkatsizliğe ve bunun sonucunda kazalara sebep olan unsurlar olarak belirlenmiş. İfade ettiğim gibi buna bu yıl yaya önceliğini de ekliyoruz. Artık bu kampanya ‘Öncelik Hayatın, Öncelik Yayanın’ sloganıyla yayalarımızın trafikte hak ettiği yere gelmeleri ve önceliklendirmelerini amaçlamakta.” dedi.

Bölgemizde alkollü araç kulllanımı yoğun

2019 yılının tema olarak Yaya Öncelikli Yıl olarak belirlendiğini ifade eden Vali Şıldak;

“Alkollü araç kullanımından kaynaklanan kazaların sayısında artış var. Ben burada açıklıkla ifade etmek istiyorum, sürücülerimiz lütfen sadece kendi hayatlarını değil, karıştıkları kazadaki karşı tarafı ve yanlarında yolcu olarak bulunan insanlarımızı da düşünsünler. Akıllarına başına alsınlar. Bunun altını çizerek söylüyorum, alkollü araç kullanmak son derece acı sonuçlara, kayıplara sebep oluyor. Bunu bugün münasebetiyle vurgulama istiyorum. 

İkinci konuda traktörlerimizde yaşanan trafik kazaları. Traktörlerimiz yolda seyir halinde ya da tarım alanında çalışmakta iken devrilmesi halinde can kayıpları oluşuyor. Bununda sebebi traktör üzerinde herhangi bir koruma bandının bulunmaması. Halbuki yine yapılan düzenlemeye göre 2001 sonrası tescillenmiş olan, 2001 model ve daha küçük araçların hepsinde bu düzeneğin bulunması gerekiyor. Koruyucu çerçevenin kabin halinde bulunması gerekiyor. Yapılan testlerden de bu şekilde korunan araçlardaki can kayıplarının hiç olmadığı ya da en az seviyede gerçekleştiği, bizim de uygulamayı bu yönde sıkılaştırma konusunda talimatımız oldu. Valilik olarak bütün Emniyet ve Jandarma birimlerimiz bu hususun üzerinde duracaklar. Kabinsiz ya da tentesiz araçların muhakkak muayene edilmesi istenecek. Muayene girdiğinde de zaten ağır kusur olarak gerçekleştiği için bu eksiklik muayene işlemi tamamlanamayacak ve ikinci tespitte ceza-i müeyyideyle karşılaşacak.

Trafik bir kültür meselesi

Trafik bir bilinçlenme meselesi. Bunun denetim faaliyetleriyle, cezalarla mutlak surette önlenmesi mümkün değil. Bunu biz içselleştirerek, benimseyerek, uygulayarak her birimiz trafiği kuralına göre yöneterek ister sürücü, ister yolcu, ister yaya olarak bulunalım, kurallara uymak suretiyle sonuç alabiliriz. Hep yakın zamana kadar yurtdışına çıkan vatandaşlarımız şöyle bir gözlemle dönerlerdi ve şaşkınlıkla ifade edilirdi. Yaya geçidine adımını attığın anda karşıdan gelen araç durur, bekler sizi. İmrenerek biz Türk vatandaşları olarak gıpta ederdik. Bu uygulama ilimizde de olmak üzere bütün ülkemizde uygulamaya geçiyor. Aslında bu da bir ilerleme. Yıllar önce Cumhurbaşkanı Başbakan iken kapalı alanda sigara içme yasağı getirildi. Bir tepki de oluşmuştu o yıllarda, bu nasıl uygulanacak, bu zordur, başaramayız gibi. Ama bakın bugün geldiğimiz aşamada mekan seçer olduk. Sigara içirilmeyen mekan ilk sırada olmaya başladı ve daha nitelikli bir işyerine dönüştü. Bu da öyle olacak. Yaya uygulamasında da kademe kademe gideceğiz. Bunun cezai yaptırımı da var. Yaya geçitlerine yani trafik işaret ve işaretçisi görevlisi bulunmayan geçitlere yaklaşan aracın yaya adım attığı anda durmaması halinde 108 Lira idari yaptırımı var. Bu da bugünden itibaren yine Bakanlığımız talimatıyla uygulanmaya başlanacak. Amaç burada ceza uygulama değil, vatandaşlarımızın can ve mal güvenliğini temin etmek. Bu genç kardeşlerimize, öğrencilerimize, yeni nesile bu bilinci aşılamak, bu şuuru oluşturmak. Trafik hayatımızın ayrılmaz parçası, bununla barışık halde yaşamayı öğrenmek için bu bilinçlenmeyi sağlamamız gerekiyor. Ben özelikle bugün yapılacak bu anlamlı etkinliklerin, bu farkındalığın ve binçlenmenin oluşması için güzel bir fırsat, vesile olduğunu düşünüyorum. İnşallah amacına ulaşır. Etkinlikler hafta boyunca devam edecek.” değerlendirmesi yaptı.

Trafik Şube Müdürü Nail Çelik Karayol Trafik Nail Çelik yaptığı konuşmada;  

“Karayolları trafik yönetmeliğinin 170. maddesine göre, ülkemizde her yıl mayıs ayının ilk Cumartesi günü Karayolu Trafik Güvenliği Günü bu günü takip eden hafta ise Karayolu Trafik Haftası olarak değerlendirilmektedir.

Devletlerin gelişmişlik göstergelerinden biri de trafik güvenliğine verilen önemdir.

Ülkemizin sosyal, kültürel ve ekonomik kalkınma yolculuğu devam ederken bu yolculuktaki önemli çalışma ve gelişmelerden birisi karayolu ağı, kapasitesi ve standartlarıdır. Bu kapasite ve standartlar her geçen gün artmaktadır. Yol ağının gelişmesini zorunlu kılan nedenlerden en önemlisi araç ve sürücü sayısındaki hızlı artıştır. Bu gelişmelere bağlı olarak trafik, hayatımızın en önemli olgularından biri haline gelmiştir.

Sanayileşme ve kentleşmeye paralel olarak gelişen ve değişen ulaşım ihtiyacı, insanların günlük yaşamlarını sürdürmesi için bir gerekliliğe dönüşmüştür. Ancak hızlı nüfus artışı insan ve eşya hareketleri ile karayolundaki araç ve sürücü sayısındaki artış gibi nedenler trafik olgusunu faydaları kadar önemli bir sorun olarak karşımıza çıkartmaktadır. Motorlu araçların karayolunda yaygın olarak kullanılmasının en olumsuz etkisi trafik kazalarıdır.

Dünya Sağlık Örgütü’nün 2004 yılında yayınladığı rapora göre Dünya ülkelerince trafik kazalarına karşı önlem alınmadağı takdirde 2020 yılında ölüm sebepleri arasında 9. sıradan 5. sıraya yükseleceği öngörülmüştür. Bu nedenle 2020 yılına kadar trafik kazası sonucu meydana gelecek ölümlerin %50 oranında azaltılması amacıyla BM tarafından tüm ülkelere çağrıda bulunulmuş ve gerekli önlemlerin alınması istenmiştir. Ülkemizde uygulamaya konulan Karayolu Trafik Güvenliği Stratejisi ve Eylem Planıyla trafik güvenliğinin arttırılması hedeflenmiştir.

Meydana gelen trafik kazalarının sürücü kusurlarından başlıcaları kural ihlalleri, hız, kavşaklarda dönüş kurallarına uymamak, arkadan çarpmak, kırmızı ışık ihlali yapmak,alkollü araç kullanmak ve sürüş esnasında cep telefonu kullanmak olarak sayabiliriz. Yaya kusurlarında isebaşta yola aniden çıkmak, araç yolunda yürümek, duran aracın önünden veya arkasından çıkmak, kırmızı ışık ihlali yapmak ve karşıdan karşıya geçişlerde cep telefonu kullanmayı sayabiliriz.

2019 yılı Yaya Öncelikli Trafik Yılı

 Trafik güvenliği sadece denetim başlığı altında kolluk tedbirleri ile sağlamak mümkün değildir. Takdir edileceği üzere denetimin yanı sıra alt yapının iyileştirilmesi, trafik eğitiminde kalitenin arttırılması, kazalarda acil sağlık müdehale hizmetlerinin geliştirilmesi, görsel ve yazılı medyadaki alkollü araç kullanma ve diğer kural ihlallerinden meydana gelen trafik kazalarının veriliş şeklinin toplumda duyarlılık olufşturmasına yönelik olması ve özellikle trafikle ilgili kuruluşların ve akademisyenlerin bilimsel çalışmaları da son derece önemlidir.

Trafik kural ihlalleri sadece trafiği aktif olarak kullanan sürücü, yolcu ve yayaların değil, diğer vatandaşlarımızı da yakından etkilemektedir. Örneğin abartı egzoz takılmış ve ve modifye edilmiş bir araç, kamunun huzurunu bozacak şekilde sürülen bir motosiklet hepimizi rahatsız eder. Bunula ilgili olarak özellikle gençlerin bilinçlendirilmesi enerjinin daha olumlu, verimli olarak kanalize edilmesi ve ailelerinde bu doğrultuda duyarlı olmaları son derece önemlidir. Vatandaşlarımızın ilimizdeki mevcut otoparkları kullanmayışı ve bazı bölgelerde otoparkların olmayışı bazı anayollarda 2. sıra parklanmalar meydana gelmektedir. Bu sebeple vatandaşlarımızın mevcut olan otoparkları kullanmaları, olmayan yerlerde ise park için mevcut kurallara uyulması yönünde duyarlılık göstermesi öncelikli beklentimizdir.

2019 yılı Yaya Öncelikli Trafik Yılı olarak ilan edilmiş ve hayata geçirilen Yaya Öncelikli Trafik Kampanyası kapsamında Öncelik Hayatın Öncelik Yayaların sloganı ile özellikle sürücüler ve yayalar başta olmak üzere tüm vatandaşlarımızın yaya geçitlerinin kullanımı konusunda bilgilendirme faliyetlerimiz devam etmektedir.

Karayolları Trafik Haftası etkinliklerini düzenleyen tertip komitesi, hafta boyunca vatandaşlarımıza trafik konusunda duyarlılık oluşturarak muhtemel can ve mal kayıplarının önüne geçilmesini hedeflemektedir.” dedi.

Hatice Dursun

Ögeyi Oylayın
(0 oy)

Yorum yapın

No Internet Connection